بررسی نظریة دادباوری شرور طبیعی از منظر بروس رایشنباخ
نویسندگان
چکیده
وجود شرور در جهان، در تعارضی ظاهری با سه صفت علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض خداوند است. به بیان دیگر، مجموعۀ مرکّب از چهار گزارۀ زیر، مجموعهای به ظاهر ناسازگار را شکل میدهد: 1- خداوند عالم مطلق است. 2- خداوند قادر مطلق است. 3- خداوند خیرخواه محض است. 4- شرّ وجود دارد. این تعارض، به «مسئلة شرّ» معروف است که بر مبنای آن، گروهی از خداناباوران، با تکیه بر واقعیّت شرور، به انکار وجود خداوند میپردازند. مسئلة شرّ دو گونه تقریر دارد: «مسئلة منطقی» و «مسئلة قرینهای». مسئلة منطقی شرّ به بررسی سازگاری یا عدم سازگاری گزارههای چهارگانه؛ و مسئلة قرینهای شرّ به ارزیابی احتمال صدق گزارۀ «خدا هست» ـ با توجّه به میزان، شدّت و تنوّع شرور در عالم ـ میپردازد. خداباوران، این مسئله را در دو سطح پاسخ گفتهاند: سطح «دفاع» که در آن با دلایل گوناگون، وجود تعارض را در مجموعۀ فوق نفی میکنند؛ و سطح «دادباوری» که در آن، به توجیه شرور در عالم میپردازند. شرور موجود در جهان، به دو دستۀ «شرور اخلاقی» و «شرور طبیعی» تقسیم میشوند. در این مقاله، نظریۀ دادباوری «قوانین طبیعی» بروس رایشنباخ در باب شرور طبیعی مورد بررسی قرار میگیرد و نقاط قوّت آن نسبت به نظریههای رقیب نشان داده میشود.
منابع مشابه
بررسی نظریه دادباوری شرور طبیعی از منظر بروس رایشنباخ
وجود شرور در جهان، در تعارضی ظاهری با سه صفت علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض خداوند است. به بیان دیگر، مجموعۀ مرکّب از چهار گزارۀ زیر، مجموعهای به ظاهر ناسازگار را شکل میدهد: 1- خداوند عالم مطلق است. 2- خداوند قادر مطلق است. 3- خداوند خیرخواه محض است. 4- شرّ وجود دارد. این تعارض، به «مسئله شرّ» معروف است که بر مبنای آن، گروهی از خداناباوران، با تکیه بر واقعیّت شرور، به انکار وجود خداوند میپرد...
متن کاملمنظر سرمدی خدای ادیان و مسألۀ شرور گزاف
در این مقاله نخست به این موضوع میپردازیم که چالش اصلی مسألۀ شر برای باور به خدای ادیان، وجود وضعیتهای ناگوار در عالم نیست بلکه وجود شرور گزاف است؛ یعنی تحقّق وضعیتهایی در جهان که بیش از سودمندی، ناگواری ایجاد میکنند. سپس با توضیح تفاوت منظر زمانمند و منظر سرمدی، میان شرور ظاهراً گزاف و شرور واقعاً گزاف، تمایز قائل میشویم و از این مدّعا دفاع میکنیم که شناخت قسم دوم با توجه به محدودیت منظر زما...
متن کاملشرور طبیعی در حیات مادی از نظرگاه نهج البلاغه و شواهد قرآنی آن
آدمی در برخورد با امور ناخوشایندی همچون درد، رنج، اندوه، بیماری و مرگ و انواع بلایا متوجه میشود که دنیا و هستی پیش رویش آکنده از ناملایماتی است که میتواند اندیشه او را هم مانند جسمش تحت تأثیر قرار دهد. فیلسوفان در برخورد با این امور ناخوشایند بوده که به اندیشه در باب شرور توجیه عقلانی آن برآمدند. در این زمینه آراء فراوانی از متفکران غربی و اسلامی وجود دارد، لیکن ما لازم دیدیم که به جستوجوی ا...
متن کاملمنظر، منظر طبیعی، منظر فرهنگی
اگرچه زمان زیادی است که عبارت «منظر فرهنگی» در متون مختلف به کار برده میشود، اما هرکس برای خود تعریفی در ذهن دارد که با دیگران متفاوت است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که منظر، منظر طبیعی و منظر فرهنگی چه تعاریفی دارند، به چند دسته تقسیم میشوند و چه نقشی در زندگی امروزی میتوانند به عهده بگیرند؟ انواع مناظر فرهنگی مثل منظر بوستانی، منظر صنعتی و... موضوع بعدی مورد بحث در مقاله است. سپ...
متن کاملنظریة احتمال و کفایت دلیل از منظر ریچارد سوئینبرن
موضع معرفتی ریچارد سوئینبرن کسب باور محتمل از راه استقرا و دلایل تجربی است. سوئینبرن بر این باور است که باور محتملتر، صدق محتملتر دارد و محتملترین، صادقترین است و در نتیجه معقول و موجه است. بر همین اساس باور محتمل برای دلیل کفایت دارد. سوئینبرن قرائت منطقی از احتمال را بر دیگر قرائتها دربارة احتمال ترجیح داده است. احتمال منطقی- قوانین منطق ریاضی همراه با اصول احتمالات- نقش محوری ن...
متن کاملبررسی تطبیقی مسئله شر از دیدگاه سهروردی و سوئینبرن
سهروردی و سوئینبرن در دو سنت فلسفی متفاوت به تأمل دربارۀ مسئله شر پرداختهاند. راهحلهای سهروردی در حل مسئله شررا میتوان ذیل چهارنظریه ارائه کرد؛ نظریه عدمی دانستن شر، نظریه ملازمه شر و خیرهای برتر، نظریه ملازمه شروکمال و نظریه شر و اختیارآدمی. سوئینبرن در قبال شرور اخلاقی و طبیعی با توسل به دفاعیه و دادباوری (تئودیسه) دو راهحل اصلیارائه میدهد: 1. دفاع مبتنی بر اختیار 2. دفاع مبتنی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)
ISSN 2228-6578
دوره 9
شماره 2 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023